Home » Muziek » Black Metal: in de mist van extreemrechts

Black Metal: in de mist van extreemrechts

  • Nederlandse Black Metal platenlabels verkopen nazi-propaganda

Flyer Black Metal avond Musicon, Den Haag
Flyer Black Metal avond Musicon, Den Haag

Het is zondag 31 januari 2016. Op het podium Musicon in Den Haag staan Cultus, Black Command en Blackdeath. De eerste twee bands zijn afkomstig uit Nederland, de derde is een Russische Black Metal-band. Alle drie de Metal-groepen hebben in meer of mindere mate een extreemrechts verleden als band. Ook enkele individuele bandleden verdienden hun sporen in deze hoek. Naast de bands zijn er ook nog de labels die muziek van deze bands uitgeven. En ook deze uitgevers nemen het niet zo nauw met rechtsextremisme.

In de winter van 2015 op 2016 brengt het Oldenzaalse label Heidens Hart bijvoorbeeld een cd uit van Cultus. Nieuw is de geluidsdrager niet, want het betreft een opnieuw opgenomen en bewerkte versie van de originele cassette ‘A seat in Valhalla’, die Heidens Hart in 2004 heeft uitgebracht. Tekstuele thema’s op deze tape zijn heidendom, mythes, legendes en sagen. Hoe anders was het drie jaar ervoor toen Cultus via het zelfde label zijn eerste cassette ‘De Zwaarden Spreken’ uitgaf. Met een antisemitisch citaat zoals ‘White man and woman, will you be ruled by the eternal jew, let your actions speak for you’ en tekstgedeeltes zoals ‘United Aryan power banners under gammadion! The romanticized heroic dream will turn into reality…this time the world!’ plaatste de muziekgroep zich in het hoekje van de National Socialist Black Metal (NSBM). NSBM is een neonazistische muzikale stroming binnen het Black Metal-genre. Daarnaast nam Cultus ook nog deel aan enkele NSBM-verzamel tapes zoals ‘Battlefields of Honour’ en ‘Endlösung volume 1’.

Levensbeschouwing

Via diverse interviews, daterend rond en na de millenniumwissel, ventileerde Arjan Peeks, het enige bandlid van Cultus en eigenaar van het label Heidens Hart, zijn visie op de wereld. Zo vond hij Nederland te tolerant bij het toelaten van ‘primaten in ons blanke land’. Bedoeld werd mensen met een zwarte huidskleur. Ook wil hij ‘terugkeren naar het heidendom waar slechts de wet van het volk regeert’. Peeks achtte de ‘Lebensborn’-klinieken en de gaskamers als twee belangrijkste wapens uit de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog, omdat deze andere rassen dan het Arische uitroeiden. Tevens gaf hij aan dat hij niets te maken wilde hebben met politiek. Waarschijnlijk bedoelde hij partijpolitiek, want zijn wereldvisie van toen is toch duidelijk te plaatsen in het kader van een politieke levensbeschouwing op de wereld.

Verleden Heidens Hart

Screenshot website Heidens Hart
Screenshot website Heidens Hart

In december 2012 publiceerde Heidens Hart een statement op de website waarin het label te kennen gaf niet aan politiek te doen. “Heidens Hart does not support or sell any political or social messages, and any kind of extreme outings from the past are taken distance from and blamed on youthful disorientation. Heidens Hart does not cooperate with bands and/or individuals from political environments, and has no political, let alone left or right winged, titles among the releases or in distribution”. Wie naar de eerste producten van het label kijkt ziet echter dat er van die stelling niet veel klopt en dat menig extreemrechtse band de kans heeft gekregen om via Heidens Hart extreemrechtse propaganda te maken. Zoals hierboven is geschreven was de eerste uitgave in 2001 een cassette van Cultus die duidelijk in de NSBM-hoek te plaatsen was. Ook andere muziekproducten hebben een nationaalsocialistische achtergrond. Te denken valt aan de Amerikaanse ‘Aryan Black Metal-band’ Achaemenid en de Franse band Sombre Chemin die muziek zien als een wapen van verzet tegen joodse wereldoverheersing. Het zijn slechts enkele voorbeelden.

Hulp

Jasper Velzel als zanger van Lustmoord, in Studio Gonz te Gouda september 2009
Jasper Velzel als zanger van Lustmoord, in Studio Gonz te Gouda september 2009

Vandaag de dag verkoopt Heidens Hart naast veel underground Black Metal nog steeds geluidsdragers van bands die te rekenen zijn tot de NSBM. Te denken valt aan de Poolse NSBM-band Graveland, of de Braziliaanse band Seges Findere. Heidens Hart is zelfs de exclusieve Europese verspreider van een lp van Graveland ‘following the voice of blood’. Daarnaast geeft het label muziek uit van de Russische Black Metal-band Blackdeath, die ook al een verleden heeft met rechtsextremistische ideeën. In interviews laat de band zich negatief uit over de mensheid, een nihilistische houding die men wel vaker aantreft bij Black Metal-bands. Wat specifieker worden de bandleden als ze een vraag beantwoorden waarom de band gekozen heeft voor de titel van hun ‘Saturn Sector’ album. “Omdat we de twee letters ‘S.S.’ wilden gebruiken”, aldus de band. Zonder context is dit geen bijzonder verhaal. Maar het wordt anders als je het hoesje van de cd ‘Bottomless Armageddon’ bekijkt. Zo prijkt er op deze cd een SS-doodskop omringd door een slang die zijn eigen staart opeet. “Wij hebben geen nationaal-socialistische ideologie” laat de band in een interview weten en eindigt het vraaggesprek met de cijfers ‘88’, hetgeen staat voor ‘Heil Hitler’. In andere bladen geven de bandleden de ‘zionistische regering van hun land de schuld voor het verval en de afbraak van het land’. Toch ontkennen de bandleden in interviews een extreemrechtse wereldvisie te hebben. Tekstuele thema’s van de hedendaagse band zijn satanisme, visioenen en antichristendom. Inmiddels timmert de band aardig aan de weg en dat komt mede door Heidens Hart-eigenaar Arjan Peeks die diverse concerten voor hen heeft geregeld. Overigens behoort Peeks zelf ook tot de live line-up van Blackdeath.

New Era Productions

Heidens Hart staat in nauw contact met een ander Nederlands label, New Era Productions (NEP) van Jasper Velzel. NEP bestaat sinds 1997 en werd opgericht door Remco Mettrop. Oorspronkelijk was het als tapelabel bedoeld om geluidsdragers van Mettrops eigen band Mordaehoth uit te geven. Maar ook obscure kleine bandprojecten zoals Veinen en Obscure vonden via NEP hun weg naar een select publiek. Select was het zeker, want de gezamenlijke cassette van Veinen en Obscure, waarop een toespraak van Adolf Hitler is te horen, werd in een oplage van 15 stuks verspreid. In oktober 2000 kwam Jasper Velzel met zijn eigen label Berzerker Records in de problemen, nadat de politie zijn ouderlijk huis binnenviel. Hierbij werden ruim 500 geluidsdragers in beslag genomen. In 2003 werd Velzel naar aanleiding van de inval veroordeeld. Hij werd schuldig bevonden aan handel in neonazistische cd’s, verspreiding van geschriften die de Holocaust ontkennen en bladen waarin racistische uitspraken worden gedaan. Velzel liet zich echter niet uit het veld slaan en sloot zich aan bij Mettrops label New Era Productions. Tegenwoordig runt Jasper Velzel NEP zelfstandig. In tegenstelling tot zijn oude label verkoopt New Era Productions geen neonazistische bands meer uit de skinhead- en Hatecore-hoek. Zijn label is vooral gefocust op underground Black Metal en Nationaal Socialistische Black Metal.

Veroordeling Jasper Velzel, 24 juni 2003
Veroordeling Jasper Velzel, 24 juni 2003

Verspreiding

Screenshot website New Era Productions
Screenshot website New Era Productions

In de lijst van uitgebrachte producten van New Era Productions staat voornamelijk undergroud Black Metal. Opvallend zijn de twee platen die niet gerelateerd zijn aan de duistere Metal-muziek, namelijk die met liederen van massamoordenaar Charles Manson. Manson is een veroordeelde moordenaar uit de USA. Hij wilde zwarte mensen de schuld van zijn gepleegde moorden geven, om de blanke bevolking op te hitsen en zo uiteindelijk een rassenoorlog te ontketenen. Een andere onsmakelijke cd die NEP heeft uitgegeven is ‘Gas Chamber Music’ van de Nederlandse Black Metal-band Bhaobhan Sidhe, waarop diverse afbeeldingen te zien zijn van concentratiekampen. Daarnaast verzorgt New Era Productions de Benelux distributie van In Ketten – Live at JVA Ichtershausen lp. In Ketten is een alter ego van de Duitse NSBM-band Absurd, ten tijde dat de bandleden achter slot en grendel zaten voor moord.

The Ritual Productions

New Era Productions werkt nauw samen met Heidens Hart. Beiden verkopen releases van elkaar. Een ander samenwerkingsverband van NEP is die met het Nederlandse label The Ritual Productions van Jasper Ruytenbeek. Velzel en Ruytenbeek kennen elkaar ook goed vanuit het Berzerker Records-tijdperk.

Jasper Ruytenbeek (rechts met zonnebril) op demonstratie Germaanse Jeugd Nederland, Valkenburg juli 1999
Jasper Ruytenbeek (rechts met zonnebril) op demonstratie Germaanse Jeugd Nederland, Valkenburg juli 1999

Zo verspreidde Berzerker Records een zelfgebrande cd van de Nederlandse neonazistische band Landstorm met daarop enkele demo’s. Deze cd was oorspronkelijk uitgegeven door The Ritual Productions en Ruytenbeek was toen bassist van Landstorm. Later, in 2008, brengt The Ritual Productions dezelfde opnames opnieuw uit. In het Berzerker Records-tijdperk waren beide mannen actief in de extreemrechtse organisatie Nationaal Offensief, die ‘een blank, heidens en volksbewust Europa der volkeren’ nastreefde. Via dit kanaal werd ook de eerste cassette van de NSBM-band Black September aangeboden. Black September was een eenmansband van Ruytenbeek. Op de promo cassette zijn keltenkruizen te zien, een foto met daarop een Nederlandse vlag en een poster van de extreemrechtse Centrum Partij ’86. Op de cassette hoor je extreemrechtse lieden racistische leuzen schreeuwen, ook speelt Black September een cover van een Franse neonazi-band. In 2008 brengt The Ritual Productions deze promo cassette opnieuw uit. Af en toe brengt het label andere NSBM-bands uit, maar het gros van de muziek is vooral afkomstig uit de Thrash- en Black Metal-hoek.

Mix

The Ritual Productions en New Era Productions kwamen in mei 2013 in het nieuws, toen ze samen een minitour van de Braziliaanse band Goatpenis hadden georganiseerd. Deze tour eindigde in Gouda. Na veel kritiek op de status van deze band, zo bleek onder andere dat Goatpenis nog steeds onder contract stond van een neonazistisch label, besloot het centrum de deuren dicht te houden.

Jasper Ruytenbeek op demonstratie Voorpost te Leiden, oktober 2007
Jasper Ruytenbeek op Voorpost demonstratie te Leiden, oktober 2007

Goatpenis had het nakijken. NEP publiceerde vrijwel direct het nieuws op de website met daarbij het logo van de AntiFascistische Aktie en een verbodsteken. Overigens speelde Goatpenis een dag eerder in het Vlaamse Waregem zonder problemen.

In 2009 stonden de twee labels gebroederlijk naast elkaar tijdens het ‘Nuclear Fall Out’-fest in Gouda. Daar speelden enkele Black Metal-bands, waaronder Lustmoord, de band van Jasper Velzel en Tim Mudde. Ruytenbeek verkocht op dit feest naast zijn underground Metal ook NSBM en had een aparte bak voor bands uit de extreemrechtse skinhead-hoek. Ook hingen er shirts met een opdruk van de cijfers ‘88’, dat in neonazistische kringen staat voor ‘Heil Hitler’, en shirts met de tekst ‘Panzerdivision Freikorps’ met een SS-doodskop. Kenmerkend voor The Ritual Productions, maar ook voor Fenriznl, een webshop die tevens door Jasper Ruytenbeek wordt beheerd, is de mix tussen rechtsrock cd’s, Black Metal en NSBM.

Bekende

Max Adriaansz (met pet) op NVU demonstratie te Den Haag, oktober 2008
Max Adriaansz (in het midden met pet) op NVU demonstratie te Den Haag, oktober 2008

In 2014 ziet de gezamenlijke cd van de Nederlandse Black Metal-band Black Command en een Portugese Metalgroep het licht via The Ritual Productions. Tekstueel bezien valt er weinig op Black Command aan te merken, maar de handel en wandel van zanger Hell Rebel, een pseudoniem van een Max Adriaansz, is interessant. Deze zanger zong voorheen bij de Nederlandse NSBM-band Strijdgeest en liep regelmatig mee met extreemrechtse demonstraties. In het bandlogo van Strijdgeest is een zwarte zon te zien, die ook wel een twaalfpotig hakenkruis wordt genoemd. Verder ‘sieren’ enkele hakenkruisvlaggen de voorkant van hun cassette. Daarnaast zong Adriaansz in Heersch, een omstreden Black Metal-band, die ook via The Ritual Productions een cd heeft uitgegeven.

Verbinding

Ondanks dat de bands die op 31 januari in Musicon in Den Haag op hebben getreden halfslachtige pogingen hebben ondernomen om hun verleden te laten rusten, blijft er toch een zweem van extreemrechts rondom deze muziekgroepen hangen. De veroorzakers zijn de bands zelf, die zich niet duidelijk hebben gedistantieerd van hun verleden, en de labels die hun duit in het zakje doen. Wie de websites van de verschillende labels goed bekijkt merkt dat er nog steeds een breed publiek wordt aangeboord. Underground Metal-fans, maar ook neonazi’s en andere rechts-extremisten worden door de diverse beschreven muziekuitgeverijen op hun wenken bedient. Bands die geen afstand nemen van hun extreemrechtse verleden en die zich nog steeds verbinden met labels die te rekenen zijn tot de NSBM blijven hangen in de mist van extreemrechts.